Pred kratkim je papež Frančišek v Ukrajino poslal posebnega mirovnega odposlanca kardinala Mattea Zuppija, ki pa se je v Rim vrnil praznih rok, saj je ukrajinski predsednik Zelenski zavrnil papeževo posredovanje za premirje. Čeprav se je papež Frančišek v času vojne v Ukrajini že večkrat ponudil za mirovnega posrednika, mu to očitno tudi tokrat ni uspelo. Kot pa je znano, je tudi Rusija zavrnila papeža kot mirovnega posrednika.
V zvezi s tem se postavi vprašanje, ali je papež sploh lahko mirovni posrednik – seveda gledano v moralno-etičnem smislu, predvsem v smislu krščanske morale, saj se papež ima za kristjana.
Kakšna je krščanska morala? Bistven del krščanske morale so Božje zapoved. V konkretnem primeru je najpomembnejša Božja zapoved Ne ubijaj! Ta zapoved je absolutna, saj nima izjem, kot je to razvidno iz nje same. Zato nobeno ubijanje ni dopustno, niti živali. Tako ni dopustno niti ubijanje v samoobrambi. Pri tem je seveda pomemben tudi Jezusov pacifizem, tipičen primer tega je npr. opozorilo apostolu Petru. Ko so namreč vojaki na vrtu Getsemani prijeli Jezusa in ga je Peter želi braniti z mečem, pri čemer je enemu vojaku z mečem odrezal uho, mu je Jezus rekel, naj spravi meč v nožnico, kajti vsi, ki primejo za meč, tako Jezus, bodo z mečem pokončani. Iz tega je jasno razvidno, da je bil Jezus proti uporabi nasilja tudi v smislu samoobrambe. Nenasilje je torej del krščanske morale. Zato je jasno, da uporaba orožja v samoobrambne namene ni v skladu s krščansko moralo.
Mirovni posrednik naj bi bil tisti, ki v celoti živi miroljubno, kajti v nasprotnem primeru govori eno, dela pa drugo. Kako živi papež? Po eni strani uči Božjo zapoved Ne ubijaj, po drugi strani pa zagovarja pravične oz. obrambne vojne. Tudi v primeru Ukrajine papež zagovarja obrambno vojno, saj priznava Ukrajini pravico do vojaške obrambe. Kaj dejansko pomeni obramba z orožjem? Pomeni, da se v okviru obrambe ubijajo vojaki napadalca, da se uničujejo naselja, kjer so napadalci, da se uničuje narava, kjer so napadalci … Vse to podpira papež Frančišek. Podpira torej ubijanje ljudi, živali in uničevanje narave. Ali je to res v skladu z Božjo voljo iz zapovedi Ne ubijaj, ki naj bi ji sledil papež Frančišek in o kateri pogosto govori? Ali je za ubitega človeka pomembno, ali je del napada ali del obrambe. On je bil umorjen! Ali ima papež, glede na navedeno, moralno-etično legitimiteto, da je mirovni posrednik? V smislu krščanske morale oz. etike vsekakor ne!
Če bi se papežu res šlo za ustavitev vojne v Ukrajini, bi vsem katoliškim politikom, tudi predsedniku ZDA Bidnu, glede na to, da so mu po cerkvenem nauku in pravu v celoti podrejeni, ukazal, da takoj prenehajo pošiljati orožje v Ukrajino in se distancirajo od vojne – mnogi zahodni politiki, ki pošiljajo orožje v Ukrajino in tako podpirajo pobijanje in uničevanje, so namreč katoliki. Če zahod in njeni katoliški in drugi »krščanski« politiki vojaško ne bi podpirali Ukrajine, bi se vojna prej končala, kar bi za posledico imelo mnogo manj mrtvih ljudi, uničenih mest in narave, beguncev … Ali je papež zahteval, da katoliški politiki prenehajo pošiljati orožje v Ukrajino? Če da, ali jih bo preklel in s tem vrgel v cerkveni večni pekel, če ga ne bodo ubogali? Seveda bi papež moral enako kot od politikov zahtevati tudi od drugih katolikov! Katoliškim vojakom bi moral npr. pod grožnjo prekletstva ukazati, da ne sodelujejo v omenjeni vojni in da izkoristijo ugovor vesti, če so vojaški obvezniki. Tudi od drugih katolikov bi papež moral zahtevati, da na noben način ne podpirajo dobave orožja v Ukrajino ali česar drugega, kar podpira ubijanje in drugo uničevanje. Če ga ne bi ubogali, pa bi jih javno preklel in poslal v cerkveni večni pekel! Pa vsega tega ni storil! Zakaj ne? Vsaj javno znano ni.
Če bi se papežu res šlo za ustavitev vojne v Ukrajini, kot poudarja, bi striktno živel miroljubno, seveda pa bi odpravil podporo obrambni vojni in iz cerkvenega nauka izbrisal vse nasilne elemente. Ali ni najboljše mirovno posredništvo vzgled z življenjem po 10 Božjih zapovedih in Govoru na gori, ki med drugim izraža tudi Jezusov pacifizem.
Papež je marca 2022 Rusijo in Ukrajino zaradi vojne med njima posvetil katoliški Mariji, pri čemer je dejal, da naj ta svetu priskrbi mir in prenehanje vojne. Ali je Marija uslišala papeža in res priskrbela mir? Dnevi, tedni, meseci in leta tečejo in tečejo, vojna pa še vedno traja, miru ni. Ljudje in živali umirajo, naselja izginjajo, narava ječi. Torej, ali cerkveni Mariji ni do miru v Ukrajini? Ali ni potem papeževa posvetitev Rusije in Ukrajine Mariji samo velik blef in navaden piar. Torej poteza, s katero je hotel olepšati podobo cerkve v javnosti in narediti vtis, da se cerkvi gre za čimprejšnjo ustavitev vojne. Resnica pa je drugačna – katoliški cerkvi je v interesu, kar seveda ne pove na glas, da vojna traja dalje, saj slabi njeno tekmico, to pa je pravoslavna cerkev. In seveda tudi Rusijo kot takšno, saj sta ruska pravoslavna cerkev in država močno zraščeni.
____________
Dne 12.6.2023 je bil tekst poslan časopisu Delo, ki pa ga ni objavil.