Pobuda za preprečitev neenakopravnega (diskriminatornega) obravnavanja državljanov Slovenije zaradi vere oz. verskega ali drugega prepričanja na Škofijski gimnaziji Vipava

Ministrstvo za šolstvo in šport
Kotnikova 38
1000 Ljubljana

 

Urad Vlade RS za enake možnosti
Erjavčeva 15
1000 Ljubljana

Urad Vlade RS za enake možnosti
Tatjana Strojan, zagovornica načela enakosti
Erjavčeva 15, 1000 Ljubljana

19.3.2007

 

Spoštovani!

1. Tednik Mladina (10.3.2007) je v svojem članku z naslovom Verouk ima prednost … avtorja Tonija Dugorepca med drugim navedel, da je Škofijska gimnazija Vipava (ŠGV), na podlagi sklepa Ministrstva za šolstvo in šport, določila dodatna merila za vpis na to gimnazijo. Tako je kot dodatno merilo določila tudi verouk in sicer je zapisala naslednje:
»Redno obiskovanje verouka v zadnjih treh razredih osnovne šole izkazano s potrdilom župnije, ki je verouk izvajala, pri čemer vsako leto obiskovanja verouka šteje 2 točki.»
Omenjena gimnazija pa kot dodatno merilo ni določila samo verouka, kot je to razvidno iz prejšnje točke, temveč je kot dodatno merilo določila tudi prostovoljno delo na cerkvenem področju. Zapisala je naslednje:
»Vsaj 20 urno aktivno sodelovanje pri prostovoljnem delu na socialnem ali humanitarnem ali cerkvenem področju v zadnjem razredu osnovne šole, izkazano s potrdilom organizacije kjer je opravljal prostovoljno delo. Upošteva se sodelovanje na enem področju in šteje 3 točke.»
(Vir: http://www.sgv.si/Gimnazija/vpis.htm)

2. Po navedbah ravnatelja ŠGV Vladimirja Anželja so se za takšna dodatna merila odločili, ker »so zasebna katoliška gimnazija, na kateri vzgoja temelji na krščanskih vrednotah.« (že omenjeni članek v Mladini).

3. Na spletni strani Škofijske gimnazije Vipava, katere ustanoviteljica je Škofija Koper, je med drugim zapisano, da starši in dijaki ob vpisu podpišejo izjavo, s katero potrdijo, da sprejemajo vzgojno-izobraževalno usmeritev šole in da si bodo za njeno uresničevanje prizadevali, na to gimnazijo se torej lahko vpišejo dijaki, ki izpolnjujejo pogoje, ki jih določajo šolski predpisi in poleg tega iskreno sprejemajo tudi vzgojno usmeritev šole. Vzgojna usmeritev te gimnazije pa je krščanska in temelji na evangelijskih vrednotah kot je to izrecno zapisano na spletni strani, poleg profesorjev in drugih zaposlenih na šoli, pa zavezuje tudi dijake in njihove starše. Pred poukom in na koncu zadnje ure je celo kratka molitev, obvezni so tudi duhovni »vikendi«, enkrat v jeseni in enkrat spomladi.
(Vir: http://www.sgv.si/Gimnazija/vzgoja.htm)

4. Menimo, da se zaradi zgoraj opisanih dejstev na Škofijski gimnaziji Vipava neenakopravno obravnavajo kandidati za vpis na to gimnazijo in da neenakopravna obravnava temelji na veri oz. verskem ali drugem prepričanju. To pa je neustavno in nezakonito, saj je v nasprotju tudi z Zakonom o uresničevanju načela enakega obravnavanja (ZUNEO). Gre za neposredno diskriminacijo. Podrobneje o tem v nadaljevanju.

5. Po ZUNEO neposredna diskriminacija obstaja, če je oseba na področju vzgoje in izobraževanja zaradi verskega prepričanja bila, je ali bi lahko bila v enakih ali podobnih situacijah obravnavana manj ugodno kot druga oseba. Takšna diskriminacija je po ZUNEO izrecno prepovedana, razen če gre za stvarno in razumno upravičeno različno obravnavanje oz. omejitev na podlagi določene osebne okoliščine, ki jo za dosego legitimnega namena določa posebni zakon. Posebni zakon, ki bi v obravnavanem primeru omogočal takšno diskriminacijo po našem mnenju ne obstaja. Ne določa oz. omogoča je niti Zakon o verski svobodi ali kakšen zakon s področja vzgoje in izobraževanja. Ni za odveč omeniti tudi Zakona o gimnazijah, ki v 9. členu določa, da imajo državljani Republike Slovenije in državljani drugih držav, članic Evropske unije pravico do izobraževanja v gimnazijah pod enakimi pogoji.

6. Menimo, da so pri izvrševanju svoje ustavne pravice do pridobitve izobrazbe in šolanja pri vpisu na Škofijsko gimnazijo Vipava, ne glede na to, da gre za zasebno organizacijo, ki pa je v pretežni meri financirana iz javnih sredstev, nezakonito diskriminirani, in to zaradi svojega verskega ali drugega prepričanja, tisti kandidati za vpis, ki:
•npr. zaradi svojega nekrščanskega verskega prepričanja ne sprejmejo krščanske usmeritve in evangelijskih vrednot in v ta namen ne podpišejo posebne izjave, zaradi česar se na omenjeno gimnazijo sploh ne morejo vpisati, seveda, če bi se lahko, če bi to izjavo podpisali (npr. muslimani, budisti, Judi in drugi), tudi če izpolnjujejo vse ostale pogoje,
•ne izpolnjujejo dodatnega merila prostovoljnega dela na cerkvenem področju, kot je bilo zgoraj citirano, ker so npr. ateisti ali pa imajo nekrščansko versko prepričanje, če je to odločujoče za vpis, ker bi imel protikandidat, ob izpolnjevanju ostalih enakih pogojev, prednost oz. več točk, ki bi jih pridobil pri spornem merilu, seveda, če vsebina prostovoljnega dela na cerkvenem področju tako ali drugače temelji na verskem prepričanju
•ne izpolnjujejo dodatnega merila rednega obiskovanja verouka v zadnjih treh razredih osnovne šole, ker zaradi svojega verskega ali drugega prepričanja verouka niso obiskovali, če je to odločujoče za vpis, ker bi imel protikandidat, ob izpolnjevanju ostalih enakih pogojev, prednost oz. več točk, ki bi jih pridobil pri spornem merilu.

Diskriminacija, kot je zgoraj opisana, je v smislu 1., 2., 3. in 4. člena ZUNEO prepovedana in bi morali biti zato omenjena merila oz. pogoji za vpis na Škofijsko gimnazijo Vipava nični.

7. Kot je zapisano v že omenjenem članku v Mladini, Škofijska gimnazija Vipava več kot 70% letnega proračuna dobiva od države – Republike Slovenije. Torej davkoplačevalci prispevajo za delovanje šole več kot ¾ sredstev. Ker je ŠGV v glavnem financirana iz državnih sredstev, ne glede na to, da je zasebna organizacija, je to še razlog več, da mora pri vpisu dati možnost vsem državljanom RS ne glede na versko prepričanje in da ne sme pogojevati vpisa s sprejemanjem krščanskih vrednot oz. drugim na verskem prepričanju temelječimi merili oz. pogoji. Takšno pogojevanje ni v nasprotju samo z ZUNEO, temveč tudi z ustavo, npr. 56 in 57. členom.

8. Kot že omenjeno predhodno, v glavnem izobraževanje na ŠGV financira država. ŠGV je katoliška organizacija oz. del Katoliške cerkve in to je organizacija, ki je namenjena tudi za krščansko vzgojo in uveljavlja krščanski karakter, temelječ tudi na evangelijskih vrednotah. Na šoli poteka molitev pred poukom in ob koncu zadnje ure, obstajajo obvezni duhovni »vikendi« dvakrat letno, ki so zapolnjeni v krščanskem duhu, na šoli obstaja kapela za osebno molitev in udeležbo pri sv. maši, … Vse to pomeni, da Škofijska gimnazija Vipava širi katoliško vero in da to v bistvu več kot s ¾ vseh sredstev financirajo vsi davkoplačevalci. Davkoplačevalci, pa čeprav niso katoliki, prisilno, preko davkov, financirajo širjenje katoliške vere. To pa je protiustavno, saj so država in verske skupnosti ločene (7. člen). In ne samo to, davkoplačevalski denar je sodeloval pri sprejemu očitno diskriminatornih meril oz. pogojev.

9. Ustava v 7. členu določa, da so država in verske skupnosti ločene. Iz tega načela jasno izhaja, da je država glede šol oz. institucij zavezana k nevtralnosti, tolerantnosti in nemisionarskemu delovanju. Država se ne sme identificirati z nobeno vero ali versko skupnostjo, nobene podpirati ali celo misionirati v njeno korist in nikogar indoktrinirati z neko vero. Država mora biti namreč nevtralna do vseh verstev, pri čemer ni pomembno število pripadnikov posamezne vere. Država tudi ne sme od nikogar zahtevati, da bi sprejel določeno versko ali drugo prepričanje. Splošna zapoved nevtralnosti države do vseh verstev se na področju šole oz. izobraževalnega sistema kaže tudi v tem, da se država v šoli ne sme opredeljevati za nobeno vero ali proti njej. Država tudi ne sme neposredno ali posredno financirati nobene vere, nobene verske dejavnosti, nobene verske organizacije ali dela verske skupnosti.
Republika Slovenija tako s financiranjem ŠGV sodeluje pri širjenju katoliških vrednot oz. evangelijev in na ta način tudi vsaj posredno podpira Katoliško cerkev, zaradi česar je zgubila svojo versko nevtralnost, saj se je očitno postavila na stran te cerkve in ji tako s tem pomaga pri širjenju njenih vrednot. Država se je v tem delu identificirala z Katoliško cerkvijo, s čimer je kršeno tudi načelo sekularizacije oz. ločitve države od Katoliške cerkve. Vse to jasno pomeni, da je financiranje Škofijske gimnazije Vipava v nasprotju z 7. členom ustave.

10. Država, to je Republika Slovenija, torej vsi davkoplačevalci, financirajo izobraževanje na krščanskih osnovah oz. na osnovah evangelija. Če bi bile te verske osnove oz. evangeliji pozitivni in koristni za družbo, zadeva niti ne bila toliko sporna. Ker pa so katoliški nauk oz. evangeliji v mnogih delih v nasprotju z ustavo Republike Slovenije, je financiranje Škofijske gimnazije Vipava še toliko bolj začudujoče in nerazumno in ne samo protiustavno.

11. Kakšen je nauk Katoliške cerkve oz. kakšni so njeni evangeliji, ki zavezujejo, kot je to zapisano na spletni strani ŠGV, tudi vse profesorje in druge zaposlene na šoli, ki so v glavnem financirani iz javnih sredstev?
Po Zakoniku cerkvenega prava (ZCP) so vsi verniki na ŠGV, to pa so verjetno vsi učitelji, mnogi so teologi, kot katoliki, dolžni izpolnjevati tudi naslednje dolžnosti:
• po svoji zmožnosti morajo sveto živeti in z vsemi močmi prispevati k rasti in nenehnemu posvečevanju Cerkve (kanon 210)
• prizadevati si, da se bo božje oznanilo odrešenja bolj in bolj širilo med vse ljudi vseh časov po vseh krajih zemlje (kanon 211)
• v zavesti svoje odgovornosti so verniki dolžni skazovati krščansko pokoršino temu, kar posvečeni pastirji, ki predstavljajo Kristusa, kot učitelji vere razlagajo ali kot voditelji Cerkve določajo (kanon 212)
• podpirati Cerkev v potrebah, da ji pomagajo pri bogočastju, delih apostolata, krščanski dobrodelnosti in dostojnem vzdrževanju služabnikov (kanon 222)
• dolžni kot kleriki še posebej skazovati spoštovanje in pokorščino papežu in svojemu ordinariju (kanon 273)
• ker je celotna Cerkev po svoji naravi misijonarska in je delo evangelizacije treba imeti za temeljno dolžnost božjega ljudstva, naj vsi verniki, zavedajoč se svoje odgovornosti, sprejemejo svoj delež pri misijonskem delu (kanon 781).
Nadalje so vsi učitelji in ostali zaposleni na tej šoli dolžni na podlagi katoliškega nauka po svoji vesti, da ne sledijo predpisom državnih oblasti, kadar ti nasprotujejo tudi naukom evangelija (Katekizem katoliške cerkve, št. 2242 – KKC).
To pomeni, da država pri ŠGV financira nauk, ki sploh ne upošteva slovenskega pravnega reda, če je v nasprotju z katoliškim naukom, kar pomeni, da morajo zaposleni na omenjeni šoli, če pride do konflikta med evangeliji in pravnim redom Slovenije, uporabiti evangelije in zavrniti vse tiste določbe pravnega reda RS, ki so v nasprotju z nauki evangelija. To pa je nedopustno, posebej zaradi tega, ker so ti v glavnem plačani iz javnih sredstev, ki v sebi vsebuje jasno zahtevo, da ima slovenski pravni red prednost pred vsemi drugimi nedržavnimi ali drugimi pravili.

12. V Stari zavezi med drugim piše:
• Čarovnice ne puščaj pri življenju (2 Mz 22,17)
• Če kdo prešuštvuje z ženo svojega bližnjega, naj bosta oba usrmčena, prešuštnik in prešuštnica” (3 Mz 20,10)
• Če kdo leži z moškim, kakor se leži z žensko, sta oba storila gnusobo; naj bosta usmrčena; njuna kri pade nanju.” (3 Mz 20,13)
• Človek pa, ki bi predrzno ravnal, tako da ne bi poslušal duhovnika, ki tam opravlja službo GOSPODU, tvojemu Bogu ali sodnika, ta človek mora umreti; …” (5 Mz 17,12)
• Če ima kdo trmoglavega in upornega sina, ki ne posluša ne očetovega ne materinega glasu in ju ne uboga, čeprav ga strahujeta, naj ga oče in mati primeta in peljeta k mestnim starešinam, k vratom njegovega kraja. Rečeta naj starešinam njegovega mesta: »Ta najin sin je trmoglav in uporen, ne posluša najinega glasu, požrešen je in pijanec.« Potem naj ga vsi možje njegovega mesta posujejo s kamenjem, da umre…’” (5 Mz 21,18-22).
Stara zaveza je eden temeljnih doktrinarnih tekstov Katoliške cerkve in je v celoti, seveda po nauku te cerkve, božja beseda (št. 121 in 123 KKC). To besedo je potrebno po katoliškem nauku (kanon 211 ZCP), ob upoštevanju starozaveznega božjega navodila, kot ga seveda prikazuje Katoliška cerkev, in ki se glasi: Vso besedo, ki vam jo zapovedujem, vestno izpolnjujte; ničesar ji ne dodajaj in ničesar ji ne odvzemaj! (5 Mz 13,1), upoštevati dobesedno, saj ni bila preklicana. Zato je potrebno v celoti izpolnjevati navodila iz Stare zaveze, kar pomeni, da je katolik dolžan usmrtiti vse tiste, ki so navedeni v zgornjih alinejah. To tudi pomeni, da bi moral tako ravnati tudi učitelj na ŠVG. Ali on to dejansko naredi, v tem trenutku ni pomembno, pomembno je to, da je to njegova dolžnost, ki izhaja iz nauka Katoliške cerkve, ki ga država financira preko ŠVG, saj ta temelji na krščanskih vrednotah in naukih evangelijev, ki pa je v tem delu protiustaven, Namreč, po 17. členu ustave je človekovo življenje nedotakljivo, kar pomeni, da v Sloveniji ni dovoljeno nobeno ubijanje ljudi, niti v miru niti v vojni, saj se ta pravica po 16. členu ustave ne more omejiti ali odvzeti niti v vojnem času. Ker pa Katoliška cerkev ne priznava pravnega reda Republike Slovenije, ki je v nasprotju z evangelijem, nauki Biblije pa so del evangelija, je jasno, da Katoliška cerkev tudi ne priznava 17. člena ustave, ki govori o nedotakljivosti življenja oz. absolutni pravici človeka do življenja, saj je, kot že navedeno, v nasprotju z njenim evangelijem. To pa je v nasprotju z ustavo in to financira država tudi v ovkiru ŠGV, kar je tudi neustavno.

13. Po katoliškem nauku je potrebno čimprej po rojstvu krstiti otroka, kar pa je v nasprotju s slovensko ustavo, ki v 41. členu priznava versko svobodo in tako svobodo vstopa oz. samostojnega odločanja o vstopu v neko versko skupnost, tudi otrokom. Otrok je tisti, ki odloča o svojem vstopu v neko versko skupnost, starši ga lahko pri tem samo usmerjajo oz. mu svetujejo. Dokler se otrok sam ne odloči, njegova svoboda vesti miruje in ni prenešena na starše. Zato je tudi iz tega vidika neustavno državno financiranje ŠGV, saj tudi ta temelji na tem protiustavnem nauku, ki so ga dolžni njeni zaposleni, kot tudi dijaki, uresničevati. Če starši ne dajo takoj krstiti svojega otroka, jim Katoliška cerkev grozi celo s večnim peklom oz. prekletstvom.

14. Iz Katoliške cerkve je mogoče izstopiti. Vendar pa izstop, po nauku te cerkve, ni celovit, temveč samo formalen, saj ta celovitih izstopov ne pozna. Namreč, tudi po formalnem izstopu veže krščenca na KC notranja zakramentalna pripadnost in to zaradi tega, ker krsta, ki vtisne v dušo neizbrisno znamenje, ni mogoče izbrisati oz ponoviti. Tako bi bilo celo mogoče reči, da izstopa iz KC sploh ni, kajti ta je ali pa ga ni. Vmesnega stanja ni. Po kat. nauku tisti, ki izstopi, ni več subjekt pravic, hkrati pa ga še vedno vežejo vsi Božji in cerkveni zakoni, razen kanonične oblike poroke. Ko torej nekdo (formalno) izstopi, nima več pravic, očitno pa mu ostanejo dolžnosti! Tudi takšen nauk financirajo vsi davkoplačevalci, pa čeprav je dejstvo, da ni mogoč celovit izstop iz Katoliške cerkve, kot to trdi ta cerkev, protiustavno, saj je v nasprotju s svobodo vesti. Zato je tudi iz tega vidika neustavno državno financiranje ŠGV, saj tudi ta temelji na tem protiustavnem nauku, ki so ga dolžni njeni zaposleni, kot tudi dijaki, uresničevati.

15. Nauk Katoliške cerkve, ki ga v okviru financiranja ŠGV podpira država, je do nekaterih kategorij ljudi zelo nestrpen.
Katoliška cerkev je v preteklosti preganjala Jude in vzpostavila pogoje za pregon Judov s strani drugih. Adolf Hitler je v zvezi s tem dejal: “Delam samo to, kar že tisoč petsto let dela cerkev, vsekakor temeljiteje”. “Tako sem danes prepričan, da ravnam v smislu vsemogočnega Stvarnika: s tem ko se obranim Judov, se bojujem za Gospodovo delo.” je še dejal katolik Adolf Hitler, ki ga Katoliška cerkev ni izključila iz svojih vrst, čeprav je pobil milijone ljudi. Očitno pregon Judov in pobijanje ljudi ni zločin po katoliškem nauku. “Stroga dolžnost vesti vsakega kristjana je zatirati izrojeno judovstvo”, je v 20. stoletju izjavil škof Göllner iz Linza.

Zelo nestrpen je nauk Katoliške cerkve tudi do žensk. V nadaljevanju sledi nekaj katoliških izjav o ženskah. Ni znano, da bi bili te izjave kdajkoli preklicane. Tako so katoliki izjavili tudi naslednje:
• “Ženske so določene predvsem za to, da zadovoljijo moško pohotnost.” (Johannes Chryostomos, 349-407, gr. cerkveni učitelj)
• “Ženska je manjvredno bitje, ki ga Bog ni ustvaril po svoji podobi. Naravnemu redu ustreza, da žene služijo možem.” (Cerkveni oče Avguštin, 354-430 – Avguštin velja za enega najpomembnejših cerkvenih učiteljev)
• “Bistvena vrednota žene je v njeni sposobnosti rojevanja in v njeni gospodinjski koristi.” (Tomaž Akvinski, cerkveni učitelj 1225-1275)
• “Žena mora pokriti glavo, ker ni podoba Boga.” (Ambrozij, cerkveni učitelj, 339-397)
• “Ko vidiš žensko, misli, da je hudič! Je neke vrste pekel!” (Papež Pij II., 1405-1464)
• “Ženske je narava določila za skupni užitek.” (Kapokrates, zgodnji kristjan in ustanovitelj samostanov)
• “Ženska je napaka narave … s svojim presežkom vlage in s svojo podtemperaturo je telesno in duhovno … manjvredna … neke vrste pohabljen, zgrešen, spodletel moški … polno udejanjanje človeške vrste je samo moški.” (Tomaž Akvinski, sv. cerkveni učitelj 1225-1274)
• “Dekleta, ki nosijo mini krila, pridejo v pekel.” (Jezuit Wild v 20. stol.)
• “Blizu cerkve ne smejo stanovati ženske.” (Sinoda v Coyaci, 1050)
• “Kjer se zadržuje duhovnik, tja ženska ne sme vstopiti.” (Sinoda v Parizu, 846)
• “Duhovniki, ki prenočujejo sum vzbujajoče ženske, morajo biti kaznovani. Ženske pa mora škof prodati v suženjstvo.” (2. sinoda iz Toleda, 589)
• “Ženska je ustvarjena kot pomočnica človeku.” (župnik Jože Pacek, 2001)
Tudi to je del katoliških vrednot, ki jih uči in podpira ŠGV, ki pa so protiustavne in tudi zato je državno financiranje ŠVG protiustavno in nezakonito. In bodoči dijak mora sprejeti te vrednote, ki seveda niso nobene vrednote, temveč zelo negativne izjave oz. označbe žensk.

16. Na podlagi navedenega je jasno, da pomeni državno financiranje ŠGV protiustavno in nezakonito ravnanje, kar velja tudi za sprejem dodatnih meril za vpis oz. podpis izjave, s katero kandidati za vpis potrdijo, da sprejemajo vzgojno-izobraževalno usmeritev šole in da si bodo za njeno uresničevanje prizadevali, kot je to opisano zgoraj. Zato vse tri naslovnike pozivamo, da v okviru svojih pristojnosti storijo vse, kar je potrebno in kar lahko, da se opisana diskriminacija takoj odpravi in da se preneha z državnim financiranjem ŠGV, dokler se ta ne odreče tistim katoliškim vrednotam in evangelijem, ki so v nasprotju s slovensko ustavo.

17. Ker pa je verjetno podobna situacija tudi pri ostalih gimnazijah, ki jih je ustanovila Katoliška cerkev oz. njen organ oz. del, pa se naslovnikom predlaga, da v okviru svojih pristojnosti preverijo tudi pri teh šolah, ali niso tudi one sprejeli diskriminatorne pogoje oz. merila in tako na podlagi osebne okoliščine (versko prepričanje) onemogočili vpis državljanom Slovenije na šole, ki so v pretežni meri financirane iz javnih sredstev, torej s strani vseh državljanov Slovenije oz. drugih davkoplačevalcev.

18. Pozivamo vas, da nam sporočite, kaj ste na podlagi te pobude naredili.

Društvo za zaščito ustave in žrtev cerkve

Pripravil:
Vlado Began, pravni zastopnik društva

Share This Post